Докато властите в цяла Европа се подготвят за постепенно премахване на мерките за блокиране заради коронавируса, те са изправени пред предизвикателство за промяна на градската мобилност. Неправителствената организация TI описва четири доказани стратегии, които би трябвало да пазят градовете от замърсяване, след като нормалността започне да се връща.
Организацията е защитник на каузата за “зелен транспорт“ и нова мобилност.
Решенията, взети през следващите седмици, ще определят колко здрави, устойчиви и жизнеспособни ще бъдат нашите градове в бъдеще, според Евроактив.
Без решителни действия неотдавнашният спад на замърсяването на въздуха за съжаление ще остане само полъх за чистота, скоро заменен от бързо завръщане на токсични изпарения, както вече се наблюдава в Китай, с преминаване на хората към частни автомобили и избягване на градския транспорт.
Този риск е особено тревожен предвид нарастващите доказателства, че замърсяването на въздуха вероятно ни прави по-уязвими към въздействието на вируса. Но всяка криза е възможност и добрата новина е, че изследванията сочат, че хората са по-склонни да възприемат нови навици за мобилност в ключови моменти на промяна в живота си. Градовете по света разбраха, че сега е моментът да се насочат към чистата мобилност и вече започнаха да прекрояват градското си пространство. За щастие не е необходимо кметът да преоткрива „топлата вода“, за да озапти емисиите след блокирането.
Има множество вдъхновяващи примери, датиращи от петролната криза през 70-те години, когато холандските градове започнаха цялостно преобразуване, превърнало ги в едни от най-оживените градове по света.
Има най-малко четири доказани стратегии за справяне с токсичното замърсяване на въздуха, ограничаване на климата от вредни емисии и подготовка за бъдеще с нулеви емисии, което е обявено от Европейската стратегия за зелена сделка и вече се превръща в реалност от група водещи градове.
Път напред
Първо, разпределението на градското пространство се нуждае от основен завой. Не само за улесняване на „физическото разстояние“, но и за улесняване на по-чисто разнообразие в мобилността.
Както показа проучване на френска правителствена агенция миналата година, намаляването на автомобилния трафик е задължително за бързо намаляване на замърсяването. Това вече се случва в редица европейски градове.
Берлин добави нови „изскачащи велосипедни алеи“, а по-голямата част от Париж ще инвестира 300 милиона евро за изграждане на колоездачна мрежа с дължина 680 км.
Краков планира да добави колоездачна инфраструктура и да разшири тротоарите, а Вилнюс ще обърне центъра в голямо кафене на открито.
Дори Брюксел преобразува центъра на града в зона, в която ходенето и колоезденето имат приоритет пред автомобилите и ще добавят 40 км велосипедни алеи. Дъблин започна временно да премахва паркингите, за да създаде по-безопасни велоалеи и „физическо разстояние“.
Второ, тези преобразувания на градското пространство ще работят само ако общественият транспорт с доказаните му ползи за чистия въздух се засили. Това може да се окаже по-предизвикателно от всякога, тъй като в момента секторът е в тежко положение с хората, избягващи затворените пространства.
Спадът в ползването на градски транспорт варира от 80% за автобусите до 92% за метрото в Лондон. В случая с Германия транспортните експерти очакват, че при най-лошия сценарий вирусът може да доведе до 50% намаление на използването на обществения транспорт до 2023 г.
Необходими са незабавни мерки, като например добро почистване на превозните средства или предоставяне на дезинфектанти за пътниците на разположение.
За създаването на нови работни места и възраждането на привлекателността на обществения транспорт сега е моментът да се удвои електрическия автобусен парк. „Модерно, чисто и безопасно“ трябва да бъде лозунгът. Това ще направи автобусите като цяло по-привлекателни, както е доказано в Париж, където 93% от потребителите на автобуси смятат, че преминаването към електрически модели показва, че операторът се интересува от своите клиенти.
Успоредно с това цифровите решения за билети ще помогнат за намаляване на физическите точки за контакт и улесняване на информацията в реално време. Но това също изисква по-гъвкави разписания за работа и училище, за да се избегнат ефектите от пиковите часове в метрото или автобусите. Новите навици като дистанционна работа вкъщи трябва да продължат там, където е възможно, за да се намали нуждата от ежедневни пътувания всеки делничен ден.
Налични инструменти
Трето, време е да изхвърлим мръсните превозни средства от пътя.
Данните от Лондон, Мадрид и Париж показват, че концентрациите на азотен диоксид (NO2) могат бързо да бъдат намалени с до една трета. Но в настоящата криза няколко града – като Брюксел, Милано и Лондон – решиха да преустановят съществуващите политики или да забавят новите, за да помогнат на здравните работници и основните доставки.
Макар че подобни временни решения са оправдани, жизненоважно е тези доказани инструменти за по-чист въздух да се активират напълно възможно най-бързо.
Нещо повече, постепенното намаляване на замърсяването вече не е достатъчно: група от водещи европейски градове вече са направили курс към зоните за нулеви емисии и вече има златна възможност за някои кметове да интегрират подобни политики в следвирусното планиране.
За щастие, сега се предлагат алтернативи на двигателите с вътрешно горене и стават все по-достъпни. При леките автомобили през първите месеци на 2020 г. се наблюдават безпрецедентни продажби на EV, като продажбите на електрически автомобили в Западна Европа достигат мощните 10% от продажбите (в сравнение с 3% само няколко месеца преди това).
Електрическите автобуси също завладяват европейските улици и спомагат за намаляване на разходите за нашите системи за мобилност. Настоящата криза е възможност за много градове да направят това, което толкова много искаха, но им липсваше възможност, т.е. забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене по техните улици.
Цялото е по-голямо от сумата от неговите части
И накрая, ако комбинираме тези промени в градското пространство, обществения транспорт и превозните средства с нулеви емисии с иновативни услуги с електрически (или нулеви емисии), споделени и достъпни при поискване, можем да направим крачка към „транспортния рай“.
Транспортът и околната среда моделираха комбинираното въздействие на тези политики миналата година и установиха, че изминатите от автомобили километри могат да бъдат намалени с до 60%. Но това също означава, че превозни средства с голям пробег, като таксита, частни превозни средства под наем като Uber и Kapten или транспортни паркове, трябва бързо да преминат към електрически превозни средства.
И още – новите услуги трябва да допълват, а не да заменят обществения транспорт, например, като предлагат по-евтини цени на услуги за конкретни пътувания, каквито се въвеждат във френския град Ница през нощта.
Решенията, взети през следващите седмици и месеци, ще определят дали ние ще съживим или ще разрушим градовете си. Изолацията ни даде представа за това какви могат да бъдат нашите градове и качеството на въздуха без замърсяващите двигатели.
Както наскоро заяви президентът на Франция Макрон: „Когато излезем от тази криза, хората вече няма да са съгласни да дишат мръсен въздух. Хората ще кажат: „Не сме съгласни с избор, според които ще дишаме въздух, причиняващ бронхит на детето ми“.
Разполагаме с доказани инструменти за избягване на връщането към токсичен въздух и сега трябва да ги използваме. /БГНЕС