Български принос в научните изследвания за използване на нисковъглеродната енергия в транспорта

6 275

Демонстрационен речен кораб, задвижван с водород и слънчева енергия, е разработен в рамките на първите за България мултидисциплинарни проекти с участието на индустрията, местната власт и бизнеса. Проектът е реализиран по Национална научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита (ЕПЛЮС)” от изследователски екип на Русенския университет „Ангел Кънчев“, с участието на учени от БАН и Технически университет – София.

HydRUforce е демонстрационен плавателен съд с хибридно задвижване на база слънчева енергия – батерия – водородна горивна клетка и е с нулеви въглеродни емисии. С реализацията на проекта българските учени се включват в изследванията за използване на нисковъглеродната енергия във вътрешния воден транспорт на Европа.

За корпус на плавателния съд е използван понтон със соларен покрив. Всички системи за управлението и задвижването му, както и тяхната конструктивна интеграция, са проектирани и изградени по ННП „ЕПЛЮС“. Съществена иновация при създаването на кораба е комбинирането на енергия за неговото задвижване както от  слънчеви панели, така и от водородна горивна клетка.

Демонстрационният плавателен съд може да да превозва до 12 пътници на борда /вкл. екипажа/ при скорост на плаване 5-7 km/h срещу течението и 12-14 km/h по течението на реката. Корабът е дълъг 10 метра и половина и тежи три тона и половина. Задвижването му се осигурява от два електродвигателя, като всеки електродвигател е свързан към група акумулатори. Допълнително за удължаване на обхвата на плавателността са свързани и две водородни горивни клетки, като водородът за горивните клетки се осигурява от специални 10- литрови бутилки. На покрива на плавателния съд са монтирани слънчеви панели, които позволяват да се ползва енергията на слънцето за дозареждане на батериите.

Възможностите на иновативния плавателен съд HydRUforce бяха тествани по време на демонстрационно плаване в акваторията на р. Дунав край  Силистра. Предстои през 2022 г. корабът да бъде узаконен, като междувременно учените ще продължат работата си по тестовите изпитания и оценка за практическата му пригодност, енергийна и икономическа ефективност.

Ръководител на проекта за създаване на демонстрационния плавателен съд е проф. Велизара Пенчева от РУ „Ангел Кънчев“.

В рамките на Национална научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита (ЕПЛЮС)” български изследователи работят  по проекти за съхранение на енергия от възобновяеми енергийни източници, ефективни методи за улавяне и оползотворяване на въглероден диоксид и възможности за приложението на водорода в транспорта. Учените разработват системите на демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега „батерия-горивна клетка“, който да се движи по мрежата на градския транспорт в София и е иновация, която не е позната в света. Сред разработките е и  технологична схема за елиминиране на основните замърсители от отпадъчни потоци води за полупромишленото производство на микроводорасли. Сред научните постижения са също положителен електрод за литиево-йонна батерия с нова структура; зеолитни адсорбенти за улавяне на въглероден диоксид, получени от отпадни въглищни пепели; фотосинтезиращи биогоривни елементи с използване на висши водни растения.

Националната научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита“  (ЕПЛЮС) е финансирана от Министерството на образованието и науката.

Последни новини

Найлонови торбички за външни настилки?

Египетски стартъп си е поставил за цел да превърне повече от пет милиарда найлонови торбички в плочки, по-твърди от циментовите, предаде Ройтерс, информира БТА. Така ще се справи с два проблема - тоновете отпадъци, навлизащи в
Чети още...

Изпратихме най-топлата зима в България за последните 135 години

Изминалата зима е най-топлата в България за последните 135 години - откакто у нас се правят метеоролични изследвания, и втората най-топла зима в Европа за последните 44 години. Това коментира климатологът гл. ас. д-р Симеон Матев от
Чети още...

Експерти: плаващите панели могат да осигурят една трета от световното електричество

Германски инвеститор наскоро изрази проучвателен интерес в изграждането на най-големия в Европа плаващ фотоволтаичен парк в България Плаващите слънчеви панели биха могли да генерират близо 10 000 тераватчаса електроенергия годишно
Чети още...

Юпитер, Меркурий, Венера, Уран и Марс ще се подредят в дъгова формация

Юпитер, Меркурий, Венера, Уран и Марс ще се подредят в дъгова формация в нощите от 25 до 30 март заедно с Луната, предаде „Сайънс Алерт“. Юпитер обаче може да потъне в залеза и да се изгуби в слънчевата светлина след 28-и, така че
Чети още...

626 нови растителни и животински вида откриха в Австралия

Миналата година в Австралия са открити повече от 600 нови биологични вида, показват правителствени данни, цитирани от Синхуа, предаде БТА. Според последното Проучване на австралийските биологични ресурси (ПАБР), което беше публикувано
Чети още...

Все още имаме шанс да предотвратим най-тежките бъдещи вреди от изменението на климата

Обобщението на деветгодишната работа Междуправителствената експертна група на ООН за климатичните промени (IPCC) прозвуча днес като напомняне за необходимостта човечеството най-накрая да предприеме радикални действия през настоящото
Чети още...

Космическото замърсяване има „драматични“ последствия за професионалната астрономия

Хоризонтът на астрономите се затваря: космическото замърсяване, причинено от увеличаването на броя на сателитите в орбита, пречи на наблюденията на телескопите до степен да застраши бъдещето на професията, предупреждават изследвания,
Чети още...

Все повече коралови рифове страдат от недостиг на кислород

По-голямата част от общо 32 изследвани коралови рифа по света страдат от ниски нива на кислород поради глобалното затопляне, а заплахата за морските екосистеми се очаква да се задълбочи, сочи проучване, цитирано от ЮПИ. Резултатите
Чети още...

Човечеството днес тежи общо около 390 млн. тона

Общото тегло на дивите сухоземни бозайници на Земята - от слонове до бизони и от елени до тигри - сега е по-малко от 10 % от общото тегло на мъжете, жените и децата, живеещи на планетата, съобщи в. "Обзървър", позовавайки се на учени
Чети още...

Продължителността на съня е значително свързана със субективното здраве и щастието

Качеството на съня е много по-значимо за качеството на живота, отколкото продължителността на съня. Това установи проучване на чешки изследователи, публикувано в изданието със свободен достъп PLOS ONE, съобщи „Нюросайънс нюз”.
Чети още...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More