Младата варненска архитектка Жаклин Ангелова проектира завод за електромобили с обучително-изследователски център за нови технологии. Както БТА съобщи, с него тя спечели първо място в конкурс на Териториалната организация на Научно-техническите съюзи във Варна за 2023 г. Това е нейната дипломна работа във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“.
Заводът е развит на 86 декара, на 43 от които се издига промишлена сграда със 105 декара разгъната застроена площ. Той разполага с автоматизирани вертикални паркинги като складове за готовата продукция. Те са от 5 до 9 етажа със средно 36 места. Проектът е за производство само на купета на електромобили, поясни авторката в интервю за БТА. Има две основни поточни линии. Изследователският център е на няколко етажа с конферентна и преподавателски зали и с лаборатории с панорамна гледка към производствената площ, която е снабдена и с пасарелки.
Това е единственият проектиран завод за електромобили у нас, каза тя. Подготовката на дипломната работа й е отнела около две години с всички предварителни проучвания и изработката на проект и макет 1:1000. Арх. Ангелова смята, че проектът е възможен за реализация в България, но ако има инвеститорски интерес, тя планира да го актуализира. Като студент е имала възможност да се дипломира по шест направления и е избрала своята страст – промишлените обекти, съчетана с интереса й към автомобилизма. Голяма трудност при подготовката е било да се намери технолог за производството и в крайна сметка е помогнал баща й, който е инженер.
Заложените в този проект електромобили обаче не са тези, които арх. Ангелова би искала да се произвеждат в наше време. Причината е, че те са на батерии, които трябва да се рециклират, когато свърши животът им, но тъй като все още това не се случва изцяло, устройствата се „погребват“ на специални места и това ги прави не толкова природосъобразни, поясни тя. В своя проект младата специалистка залага изследователски център, работещ по идеите за пулсови и магнитни двигатели на Никола Тесла, които сами произвеждат енергия или се зареждат от независими източници. Моето желание е в бъдеще да се създадат такива двигатели и затова в завода ми се правят само купетата на колите без батериите, а в научния център се експериментират новите технологии за задвижване, обясни авторката.
За да изработи своя завод, тя е проучила няколко примера, сред които най-детайлно фабриката на „Фиат“ в Лингото, Италия. Тя е от градски тип и в нея се доставят готови елементи, които се сглобяват на място. Ангелова подчерта, че има и заводи за автомобили, където се прави всичко от болтчето и гайката до цялостния продукт, но те са огромни. „Аз съм направила нещо средно като размер, изнесено в края на града, където елементите идват полусглобени, защото иначе трябваше да се разработи много голяма територия“, допълни тя.
Жаклин Ангелова знае още от пети клас, че иска да следва архитектура и затова се записва да учи в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия във Варна, за която казва, че в момента е във възход. След това учи архитектура във Варненския свободен университет, където се дипломира преди месеци. Смята, че екипът в специалността е стикован и подготвя добре кадрите както в техническите науки, така и в изкуствата. Учи студентите и на различно мислене, подчерта тя.
Едва 26-годишна, младата специалистка има завиден опит в професията. Работила е в Девня, на няколко обекта във Варна като геодезист, общ работник, строителен техник, каквато е квалификационната й степен в гимназията. Карала е дори багер. Била е чертожник в проекти за жилищно строителство, от които казва, че е почерпила богат опит като архитект. За реализацията й е помогнала арх. Емилия Рашева, която й дава поглед върху цялостната функционалност на сградите. Ангелова обаче не вижда развитие в този сектор, защото всички строящи се сгради за нея са на един принцип. Сега се занимава с промишлено строителство в голяма фирма, която има филиал във Варна, но има желание да преподава в средното образование, за да предаде опита си на бъдещи архитекти, инженери и строители. Смята, че може да съчетава учителската с проектантската си дейност.
Професията на архитекта изисква отдаденост и трябва да се работи с хъс, а не за престиж, каза още младата жена. Попитана дали е важно специалистът да може да рисува на ръка, тя сподели виждане, че сега изработката на чертежите е на компютър, но е добре да се започва от белия лист. По думите й в последните години контролът върху строителството се е засилил и се виждат по-смислени и издържани като качество сгради. Важно условие за създаването на красиво здание според нея е наличието на финансови средства и съвпадането на вижданията за стил на инвеститора и проектанта. Работата по реставрацията и опазването на културното наследство не е в нейната сфера на интерес, но не одобрява съчетаването на стари сгради с достроени нови елементи и етажи. Според нея един паметник на културата трябва да остане такъв и дори конструкцията да се смени, визията, която я покрива, следва да бъде от съответната епоха.