Новата автогара на Варна има отличителен дизайн, който осигурява лесна ориентация, бърз достъп, сигурност и безопасност. Това включва концепцията на авторите на проекта за сградата арх. Мартин Христов и арх. Галина Балева, които са част от архитектурно студио „Е-арх“, основано през 2001 г. във Варна, носител на множество национални и международни награди.
Двамата автори създават сградата светла и комфортна, без тъмни и скрити от погледа пространства, тъй като се ползва и през нощта. Те са заложили и голяма височина на козирката на външния перон, както и богато остъклени вътрешни чакални, което позволява всички места, през които преминават пътниците, да се обхванат с един поглед още при подхода от улицата. Покривът е проектиран с характерна форма с потенциал за интегриране на слънчеви панели в него, посочи арх. Мартин Христов пред БТА.
Очаква се новата автогара на Варна да отвори в края на месец май. Тя ще разполага с лекарски кабинет, стая за майки с деца, място за оставяне на багаж. Ще има търговски център и кафене, които ще бъдат със самостоятелен достъп, съобщи архитектът.
По думите му новата сграда има същия капацитет като старата, но много по-обширна външна чакалня за сметка на закритото пространство. Това решение на екипа не е случайно, тъй като според опита на инвеститора пътниците все по-често идват директно на спирката на автобуса непосредствено преди заминаването му, без дори да минават през сградата. Освен това заради онлайн продажбите се спестява чакането на опашка за билет. Все по-рядко явление е и дългият престой, тъй като превозвачите са много и предлагат повече възможности за пътуване.
Офисите на транспортните фирми са седем и са разположени непосредствено пред стоянките на автобусите. До входа на автогарата ще има паркинг за автомобили, каза още архитектът и допълни, че близката спирка за градския транспорт на бул. „Владислав Варненчик“ ще се премести с петдесет метра по-далеч от кръстовището, за да не създава предпоставки за инциденти.
Арх. Христов смята обаче, че не трябва Варна да остава единствено с тази автогара и ще бъде добре, ако Общината изгради още една или поне стоянка за автобуси до жп гарата, за да може да се правят прекачвания между двата вида транспорт. Той уточни, че автогарата е частна от много години и новата сграда се прави на същото място, защото собственикът може да строи само върху собствена земя и със собствени средства.
Съдбата на произведенията на изкуството в автогарата
Попитан дали ще бъдат преместени в новата автогара паното от интериора на старата и пластиката пред входа, той поясни, че скулптурата „Посоки и движение“ на Евгени Баръмов ще остане на мястото си. Каменната мозайка „Хората и морето“ на Чавдар Пашев обаче е част от другия имот, а неговите собственици са решили да дарят творбата на Община Варна и да платят за преместването й на ново подходящо място с обществен достъп. В момента се обсъждат различни варианти, но според арх. Христов ще бъде най-добре то да е свързано с времето на модернизма, когато е създадено и паното, за да е в подходящ контекст. Той обясни още, че самото преместване на мозайката е много специфична и сложна задача. Собствениците на имота са събрали становища от специалисти от България и Италия и се обсъждат дори варианти тя да се пренесе заедно със стената, но всичко зависи от новото място. Архитектът изрази надежда то да бъде избрано скоро, защото складирането на мозайката значително ще усложни и оскъпи начинанието.